Je za težave kriv vitamin B12?
06 Nov
0

Je za težave kriv vitamin B12?

Prebrano tolikokrat: 5282

Piše: Eva Žontar, dipl. biologinja in svetovalka za rastlinsko prehrano

Vitamin B12, ki je nujno potreben za zdravo živčevje in dobro kri, se nahaja samo v živilih živalskega izvora. Sama teh ne uživam že več kot deset let – kako je torej mogoče, da me ne mravljinči v dlaneh in nimam težav s koncentracijo in spominom, občutka šibkosti, utrujenosti, težav z ravnotežjem? Uživam prehransko dopolnilo B12!

Vse zgoraj našteti so simptomi pomanjkanja vitamina B12. Naše telo ima v jetrih zaloge za približno 5 let (to se lahko razlikuje od osebe do osebe) in če jo ne obnavljamo s hrano ali prehranskim dopolnilom, se ta izčrpa. Pomanjkanje vitamina B12 je resna stvar, ki lahko povzroči nepopravljive posledice, zato je pomembno poskrbeti za njegov redni vnos.

"Pomanjkanje vitamina B12 je nevarno predvsem med nosečnostjo, kar pri dojenčku vodi v nevrološke, metabolne in hematološke okvare in motnje. Pomanjkanju so bolj izpostavljeni tudi starejši oziroma vsi nad 50 let. Pomanjkanje lahko pripelje do anemijepoškodb živčnega sistema in srčnih bolezni. Najpogostejši simptomi so slab spomindemenca, prihaja lahko do neplodnosti in spontanih splavov. Drastično pomanjkanje povzroča degeneracijo predelov hrbtnega mozga ali trajne okvare živčnega sistema.Vitamin B12 se v večini nahaja v živilih živalskega izvora, zato je za vegane najbolj učinkovito uživanje tega vitamina v obliki prehranskega dopolnila. Lahko ga sicer najdemo v živilih rastlinskega izvora vendar v tako majhnih količinah, da ne zadoščajo zadostni potrebi po dnevnemu vnosu." Katarina Miklavc, vir:  veganstvo in B12


Od kod pride vitamin B12?

Vitamin B12 proizvajajo talne bakterije in nihče drug. V živila živalskega izvora pride vitamin B12 prek paše (krave skupaj s travo zaužijejo še omenjene bakterije), še bolj zagotovo pa z dodajanjem vitamina B12 v krmo živali. Ta se na koncu nahaja tudi v mesu, mleku in jajcih živali.

Kaj je bolj naravno: Meso ali prehranski dodatek?

Morda se zdi uživanje živil živalskega izvora najbolj zanesljiv in naraven način za vnos vitamina B12, a ni ne eno ne drugo. Raziskave ugotavljajo, da za pomanjkanjem vitamina B12 trpijo tudi vsejedci – največkrat zaradi pomankljive absorpcije in napak v presnovi. Kar se tiče naravnosti pa je brez dvoma bolj naravno in neposredno zaužiti čisti vitamin B12 naravnost iz vira kot prek gojenih živali, ki se stiskajo v premajhnih kletkah in ga zaužijejo zgolj prek umetne krme. Z uživanjem prehranskega dodatka B12 zgolj preskočimo ta nepotreben in okolju škodljiv korak.

Poleg tega je uživanje živil živalskega dodatno škodljivo za zdravje, ker vitamin B12 v njih vedno zaužijemo skupaj s holesterolom in nasičenimi maščobami. Ni več skrivnost, da tudi prekomerno uživanje živalskih beljakovin negativno vpliva na zdravje in na dolgi rok povzroča številne novodobne bolezni.

Ali ni prehranski dodatek umeten?

Kakovostni prehranski dodatki vitamina B12 vsebujejo vitamin v čisti obliki, ki so ga proizvedle bakterije. Ni umetno sintetiziran v laboratoriju (delno tudi zaradi njegove kompleksne zgradbe) in je popolnoma biodostopen. Njegova absorpbcija v telesu je veliko bolj učinkovita in neposredna kot če bi ga zaužili s hrano. Gojenje bakterij v nadzorovanih pogojih ni nič bolj umetno kot gojenje živali za meso, mleko in jajca – je pa veliko bolj etično in okolju prijazno.

Cianokobalamin ali metilkobalamin?

Vitamin B12 najdemo v štirih osnovnih oblikah:

  •          Metilkobalamin
  •          Cianokobalamin
  •          Adenozil kobalamin
  •          Hidroksikobalamin

V prehranskih dodatkih običajno najdemo bodisi cianokobalamin bodisi metilkobalamin. Razlika je zgolj v njuni zgradbi, kjer molekula cianokobalamina vsebuje tudi vezan cianid, molekula metilkobalamina pa vezano metilno skupino. Čisto vse oblike so pridobljene naravno iz bakterij, zato z nobenim prehranskim dodatkom ne boste uživali sintetičnega vitamina. Ima pa metilkobalamin to prednost, da je že prosto dostopen telesu za absorpcijo, medtem ko se mora cianokobalamin še pretvoriti v aktivno obliko. Načeloma ta pretvorba poteka brez težav, zato je uživanje obeh oblik učinkovito, se pa uživanje cianokobalamina odsvetuje ljudem z ledvičnimi okvarami in motnjami v presnovi cianida.

Koliko naj ga uživam?

Čeprav je vitamin B12 tako zelo pomemben, ga potrebujemo le v zelo majhnih količinah. Zadošča uživanje 1000 µg dvakrat na teden, približno vsak tretji dan. Najbolj zanesljivo je uživanje aktivne oblike, ki je metilkobalamin. Visoko potencirani B12 Viridian vsebuje tako metikobalamin kot adenozil kobalamin – v obeh primerih gre za aktivno obliko, ki jo lahko telo uporabi takoj in neposredno.Pogosto pa se zaradi primanjkljajev tudi drugih vitaminov B skupine priporoča uživanje celotnega B-kompleksa s povečano vsebnostjo B12. Obe obliki sta kvalitetni, večkrat nagrajena linija prehranskih dopolnil Viridian pa je resnično vredna zaupanja. 

Avtorica: Eva Žontar, dipl. biologinja in svetovalka za rastlinsko prehrano

Vir slik: https://www.boldsky.com/health/wellness/2017/symptoms-vitamin-b-twelve-deficiency-aware-113820.html

Izdelki v povezavi s prispevkom
Podobne objave
Komentarji
Napišite komentar
Superhrana.si - Zdrava trgovina © 2019 | Izdelava E-PIK.si |